گیربکس چیست؛ نحوه کار جعبهدنده خودرو (4)

فهرست مطالب

نسل اول چانگان که توسط سایپا بین سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ مونتاژ میشد، مورد استقبال خریداران قرار گرفت و حالا سایپا قصد دارد با عرضه نسل دوم این خودرو با نام پلاس، موفقیت گذشته رونمایی از ریرا اولین خودروی صد درصد ملی – آکادمی مالی مسعود را تکرار کند. آریزو ۵ سالها است در بازار کشورمان حضور دارد و به لطف آپشنهای زیاد، طراحی قابلقبول و شبکه نمایندگیهای گسترده مدیران خودرو با استقبال مناسبی مواجه شده است. البته کوییک اتوماتیک برای کسانی که خواهان شتاب و سرعت بالایی هستند اصلاً گزینه مناسبی نخواهد بود زیرا ترکیب پیشرانه ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ ۸۷ اسب بخاری با گیربکس در شتابگیریها کند عمل میکند؛ بنابراین، کوییک برای کسانی که خواهان خودرویی اتوماتیک برای استفادههای معمول روزمره هستند، به لطف قیمت نسبتاً مناسب و آپشنهای زیاد میتواند گزینه خوبی باشد. علاوه بر این، کوییک اتوماتیک خودروی نسبتاً کماستهلاکی است و نسبت به قیمت، آپشنهای خوبی را ارائه میکند. همچنین گیربکس این ماشین هم از نوع هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه است. در تارا اتوماتیک انتقال نیرو توسط همان گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دنا صورت میگیرد ولی تارا از کابین جادارتر و پیشرانهٔ کماستهلاکتری بهره میبرد هرچند که قدرت کمتری دارد. برخلاف محصولات اتوماتیک قبلی ایرانخودرو که از گیربکس چهار سرعتهٔ قدیمی و پرمشکل پژو استفاده میکردند، دنا پلاس با گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جدیدی عرضه میشود که عملکرد بهتری دارد.  ​​​​!


روغن موتور خودرونحوه خاموش کردن ماشین اتومات - گیربکست رو نابود نکن - گیربکس آپ بااینحال، خریداران دنا پلاس اتوماتیک باید با مشکلات ریزودرشت این خودرو مثل فضای داخلی محدود، کیفیت پایین و… مصرف سوخت پایین و آپشنهای مناسب مثل کنترل کشش، کنترل پایداری، چهار ایربگ، سانروف، سنسور نور و باران، سیستم پایش باد تایرها و… انتقال نیروی این موتور هم توسط گیربکس صورت میگیرد که هرچند میتواند کسلکننده باشد اما استهلاک و مصرف سوخت پایینی را به دنبال دارد. تیگو ۷ پرو به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس با ۹ دنده مصنوعی انتقال میدهد. انتقال نیروی موتور هم هرچند توسط گیربکس صورت میگیرد اما این گیربکس از ۹ دنده مصنوعی بهره میبرد که میتواند حس تعویض دنده را القا کند. در گیربکس اتوماتیک تنظیم سرعت با دور موتور بر عهده خودرو است و دیگر دردسرهای کلاچگرفتن و تعویض دنده وجود ندارد. معمولا گفته میشود که فیلتر روغن نیز در مرتبه دوم تعویض روغن، جایگزین شود. نسل پنجم کلاس اس در مقایسه با نسل چهارم از دیدگاه کلی تغییرات فاحشی به همراه نداشت و از این رو به سرعت به عنوان جایگزین جدید کلاس اس درجهان مورد پذیرش واقع شد اما در عین حال همین تغییرات به ظاهر جزئی انقلابی در زبان طراحی این برند لوکسساز در آن دوران به شمار میآمد که حاصل ذوق بیمانند گوردِن وَگنر، سر طراح وقت مرسدس بنز بود. ᠎ ​​!


خودرو دیگنیتی

همچنین چند وقتی است کرمان خودرو چند آپشن جدید شامل سیستم کنترل پایداری، دیلایت و ترمزهای دیسکی عقب را هم به اضافه کرده است. هایما توربو بهتر است یا جک توربو؟ هرچند پایه و اساس دنا پلاس به پژو ۴۰۵ بازمیگردد اما ایرانخودرو توانسته با اقداماتی مثل ارائهٔ پیشرانه توربو و گیربکس اتوماتیک جدید، تا حدودی این سدان را مدرنتر کند. این موتور ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه متصل میشود. همچنین نسخهٔ اتوماتیک این خودرو به پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری توربو مجهز است که با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور، اکثر نیازهای راننده را برطرف خواهد کرد. قطعاً کوییک نمیتواند لایق عنوان بهترین باشد اما ازآنجاییکه این ارزانترین خودروی اتوماتیک بازار کشورمان محسوب میشود، در دسترس طیف بیشتری از خریداران قرار دارد و بنابراین حضورش در لیست ما خالی از لطف نخواهد بود. در سوی دیگر، شاهین به سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سانروف، سنسور فشار باد تایرها مجهز است که در لیست امکانات دنا پلاس دیده نمیشود. لازم به ذکر است که در اینجا صرفاً به مدلهای در حال تولید میپردازیم و خودروهای اتوماتیکی که قبلاً در ایران تولید یا عرضه میشدند مشمول این لیست نخواهد بود.


این خودرو در ابتدای تولید به فرم دنا پلاس معمولی بود و از نظر فنی تفاوت زیادی میان این دو خودرو وجود نداشت. نشتیگیری: با ترمیم و برگشت خاصیت قطعات نشتبند مثل کاسه نمدها، میتواند تا حد زیادی به برگشت خاصیت آنها کمک کند و جلو نشتی روغن در اثر خشک شدن این قطعات را بگیرد. جک تنها سدان چینی زیر یک میلیارد تومان در بازار کشورمان محسوب میشود و به لطف همین قیمت نسبتاً مناسب و خوشنامی برند جک در ایران بهواسطهٔ مدل تا حدودی موردتوجه خریداران قرار گرفته است. در بازار دنا هماکنون حدود ۶۴۰ میلیون و شاهین ۵۹۰ میلیون تومان قیمت دارند. اگر نگاهی دقیق به دنا پلاس ایران خودرو بیندازید، متوجه ظاهر اسپورت و جسورانه این خودرو نسبت به سایر تولیدات ایران خودرو میشوید. دنا پلاس ایران خودرو هم مانند تمام ماشینهای دیگر مزایا و معایبی دارد. در این مقاله از مجله بیمه میخواهیم در مورد مشخصات فنی و ظاهری دنا پلاس با شما صحبت کنیم و به بررسی خانواده دنا پلاس بپردازیم. شاهین نسبت به تارا ظاهری هماهنگتر و آپشنهای بیشتری دارد. بهطور کلی در مورد تحلیل بازار خودرو، باید بدانید که قیمت محصولات ایران خودرو کمی گرانتر از قیمت روز خودرو برای تولیدات سایپا است، زیرا در بازار آزاد محصولات ایران خودرو از جمله دنا پلاس خواهان بیشتری نسبت محصولات مشابه از گروه سایپا، نظیر شاهین دارند.