سوئیفت برخی از بانک های روسیه را پس از هشدار اوکراینی “خون بی گناهان” ممنوع می کند.


ایالات متحده و چندین متحد کلیدی شنبه شب توافق کردند که بانک های منتخب روسیه را از سیستم بانکداری سوئیفت با امنیت بالا که سیستم های بانکی بزرگ در سراسر جهان را به هم متصل می کند، اخراج کنند.

این یک معکوس کامل از سوی ایالات متحده و متحدان اروپایی تنها دو روز پس از آن است که آنها گفتند تا آنجا پیش نخواهند رفت که حذف سوئیفت را توصیه کنند، و باعث شد که وزارت خارجه اوکراین بگوید متحدان غربی این کشور «خون» شهروندان بی گناه را در جمع خود خواهند داشت. اگر به سرعت به سوئیفت واکنش نشان ندادند، دست‌ها.

من در این مورد دیپلماتیک نخواهم بود. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت: «همه کسانی که اکنون شک دارند که آیا روسیه باید سوئیفت را ممنوع کند، باید بفهمد که خون مردان، زنان و کودکان بی گناه اوکراینی در دستان آنها خواهد بود». «سوئیفت را به روسیه ممنوع کنید».

SWIFT مخفف Societe for Worldwide Interbank Financial Telecommunication، یک سیستم پیام رسانی پرداخت الکترونیکی است که توسط بیش از 11000 بانک در 200 کشور استفاده می شود و استاندارد طلایی بانکداری فوری در نظر گرفته می شود. اگرچه این یک سیستم پرداخت نیست، اما راهی برای بانک‌های سراسر جهان برای برقراری ارتباط با یکدیگر قبل از مبادله وجوه است.

چرا حذف بانک های روسیه مهم است؟

اخراج از سوئیفت یک به اصطلاح “گزینه هسته ای” است که برای آسیب مالی به روسیه طراحی شده است، همه به این امید که منجر به شکست استراتژیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شود، به ویژه در مورد روسیه که ذخایر طبیعی خود را می فروشد. مانند نفت و گاز. همچنین ارتباط آنها را با سایر اقتصادهای سراسر اروپا که به سیستم بانکی متکی هستند، قطع می کند.

ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به همراه همتای بلاروسی خود آموزش پرتاب موشک های بالستیک را به عنوان بخشی از رزمایش نیروهای راهبردی برای بازدارندگی گروم-2022 از مرکز موقعیت وزارت دفاع روسیه در مسکو در 19 فوریه تماشا می کند. 2022.
عکس: ALEKSEY NIKOLSKI / Sputnik / AFP از طریق گتی ایماژ

کاخ سفید به کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا پیوسته است و این کشورها اعلام کرده اند که “به طور جمعی تضمین می کنند که این جنگ یک شکست استراتژیک برای پوتین است.”

کاخ سفید در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد: «این تضمین می‌کند که این بانک‌ها از سیستم مالی بین‌المللی کنار گذاشته می‌شوند و به توانایی آنها برای انجام تجارت در سطح جهانی آسیب می‌زند».

در بیانیه مشترک همچنین آمده است که “اقدامات محدود کننده ای وجود خواهد داشت که از تخصیص ذخایر بین المللی بانک مرکزی روسیه به شیوه هایی که تاثیر تحریم های ما را تضعیف می کند، جلوگیری می کند.”

این شامل فروش «گذرنامه‌های طلایی» می‌شود که می‌توان آن را به الیگارش‌های روسی فروخت که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا چندین تحریم را که قبلاً علیه آنها اعمال شده دور بزنند.

در بیانیه روز شنبه جزئیات خاصی در مورد اینکه چه طلبکاران روسی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، ذکر نشد، اما گفت که این روش دیگری برای تلاش برای قطع حساب های روسیه در سیستم های بانکی بزرگ جهان است.

ما در این ساعت تاریک در کنار مردم اوکراین هستیم. حتی فراتر از اقداماتی که امروز اعلام می کنیم، آماده ایم اقدامات بیشتری را برای پاسخگویی روسیه به خاطر حمله به اوکراین انجام دهیم.

به گزارش سی ان ان، آلمان آخرین کشوری بود که به تحریم های سوئیفت پیوست. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه و رابرت هابک، وزیر اقتصاد، در توییتی نوشتند که تحت فشار زیادی برای جلوگیری از آسیب‌های جانبی در جریان جدایی (روسیه) از سوئیفت هستند تا به افراد مناسب ضربه بزنند. آنچه ما نیاز داریم یک محدودیت هدفمند و کاربردی در سوئیفت است. “